Spolu s podnikaním idú ruka v ruke aj rôzne povinnosti, hlavne dane. Okrem daňových licencií, musíme platiť aj Daň z motorových vozidiel. Túto problematiku rieši Zákon č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Poďme sa na túto problematiku pozrieť spolu nižšie, komu vzniká povinnosť uhradiť túto daň kedy.
Daň z motorových vozidiel
Čo je predmetom dane
Predmetom tejto dane je vozidlo kategórie M (osobný automobil, autobusy), N (nákladné vozidlá), L (mopedy, motocykle, trojkolky, štvorkolky) a O (prípojné vozidlá), ktoré sú evidované v Slovenskej republike a používajú sa na podnikanie alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť (ďalej len „podnikanie“) v zdaňovacom období.
Dôležité je spomenúť, že pri posudzovaní, či ste povinný zaplatiť túto daň, nezáleží na tom, ako často ste auto používali na podnikanie a či bolo zaradené v obchodnom majetku alebo nie, podstatné je, či ste ho použili a uplatnili si výdavky. Stačí, že ste ho použili len jeden deň.
Tieto vozidlá nie sú predmetom dane
Predmetom dane nie sú vozidlá, ktoré majú pridelené zvláštne evidenčné číslo, ktoré obsahuje písmeno M, H alebo S v zmysle § 127 ods. 6, 8 a 9 zákona č. 8/2009 Z. z. , a sú určené na vykonávania špeciálnych činností (napr. vozidlo, ktoré nie je určené na prepravu,..).
Daňou z motorových vozidiel sa nezdaňujú dopravné prostriedky kategórie:
- T, C – kolesové a pásové traktory
- R – prípojné vozidlo za traktor
- S – ťahaný vymeniteľný stroj za T, C
- P – pracovný stroj
- LS – snežné skútre
- V – ostatné vozidlá
Existujú tiež ďalšie výnimky, napríklad vozidlá záchrannej služby, horskej služby a podobne.
Nájdite si svojho účtovníka
Kto je povinný platiť daň z motorového vozidla
Daňovníkom je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá
- je ako držiteľ vozidla zapísaná v doklade,
- má v doklade ako držiteľa vozidla zapísanú svoju organizačnú zložku,
- používa vozidlo, v ktorého doklade je ako držiteľ vozidla zapísaná osoba, ktorá zomrela, zanikla alebo bola zrušená,
- používa vozidlo, v ktorého doklade je ako držiteľ vozidla zapísaná osoba, ktorá nepoužíva vozidlo na podnikanie, alebo
- je zamestnávateľom a vypláca zamestnancovi cestovné náhrady za použitie vozidla, ktoré sa nepoužíva na podnikanie.
Vo všeobecnosti je ním fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá je ako držiteľ vozidla zapísaná v doklade vozidla a používa vozidlo evidované v Slovenskej republike na podnikanie.
Kedy je daň z motorového vozidla splatná
Platba dane z motorových vozidiel je splatná vždy rok dozadu a to k 31.1. nasledujúceho roka. Teda napríklad daň z motorového vozidla za rok 2024 je splatnou k 31.1.2025.
Ako sa vypočítava daň z motorového vozidla
Dôležité pri výpočte dane z motorového vozidla je správne posúdenie základu dane. Čo to ale znamená? Základ dane pre vozidlo kategórie L, M a N, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina (elektromobil), sa určuje v závislosti od výkonu motora v kW. Základ dane pri osobnom vozidle (kategórie L1e až L7e a M1) je zdvihový objem valcov motora v cm3 uvedený v doklade vozidla.
Pri vozidlách M2 a M3, N1 až N3 a O1 až O4 základom dane je ich najväčšia technicky prípustná celková hmotnosť alebo celková hmotnosť v tonách a počet náprav podľa dokladu.
Zníženie a zvýšenie ročnej sadzby
Predtým, ako prejdeme k samotným výškam dane, je potrebné poznať ešte vek vozidla. Dôvodom je, že na základe jeho veku, je daň upravená smerom hore alebo dole a to nasledovne:
Zníženie a zvýšenie ročnej sadzby dane M1, N1, N2, O1 až O3
- 0-36, -25 %
- 37-72, -20 %
- 73-108, -15 %
- 109-144, 0 %
- 145-156, +10 %
- 157 a viac, +20 %
Ročná sadzba dane podľa § 6 sa pre úžitkové vozidlo kategórie O4 zníži o 60%.
Zníženie a zvýšenie ročnej sadzby dane M2, M3 a N3
- 0-36,-50 %
- 37-72, -40 %
- 73-108, -30 %
- 109-144, -20 %
- 145-156, -10 %
- 157 a viac 0 %
Úprava ročnej sadzby dane pre hybridné autá, s pohonom na zemný a vodíkový plyn
Dôležité je ešte povedať, že v prípade hybridných vozidiel, s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG) alebo skvapalnený zemný plyn (LNG) a motorového vozidla na vodíkový pohon, je ročná sadzba dane v závislosti od mesiaca prvej evidencie vozidla, ešte znížená o 50 %.
Ročné sadzby dane
vozidlo kategórie L a M1, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina
Ročná sadzba dane v eurách | |
vozidlo, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina |
0 |
vozidlo kategórie L a M1
Zdvihový objem valcov motora v cm3 | Ročná sadzba dane v eurách | |
nad | do (vrátane) | |
150 | 50 | |
150 | 900 | 62 |
900 | 1200 | 80 |
1 200 | 1 500 | 115 |
1 500 | 2 000 | 148 |
2 000 | 3 000 | 180 |
3 000 | 218 |
Ročné sadzby dane
vozidlo kategórie N1, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina
Ročná sadzba dane v eurách | |
Vozidlo, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina |
0 |
vozidlo kategórie N1
Počet náprav | Najväčšia technicky prípustná celková hmotnosť v tonách |
Ročná sadzba dane v eurách | |
nad | do (vrátane) | ||
1 alebo viac náprav | 1 | 74 | |
1 | 2 | 133 | |
2 | 3,5 | 212 |
Ročné sadzby dane
vozidlo kategórie M2 a N2
Počet náprav | Najväčšia technicky prípustná celková hmotnosť v tonách |
Ročná sadzba dane v eurách | |
nad | do (vrátane) | ||
1 alebo viac náprav | 4 | 150 | |
4 | 6 | 200 | |
6 | 8 | 250 | |
8 | 10 | 300 | |
10 | 350 |
Ročné sadzby dane
vozidlo kategórie M3, N3 s kódom druhu karosérie BA alebo BB
Počet náprav | Najväčšia technicky prípustná celková hmotnosť v tonách |
Ročná sadzba dane v eurách | ||
nad | do (vrátane) | Hnacia(e) náprava(y) so vzduchovým pružením alebo s ekvivalentným zariadením |
Hnacia(e) náprava(y) s inými systémami pruženia |
|
1 alebo 2 nápravy |
13 | 31 | 31 | |
13 | 14 | 31 | 86 | |
14 | 15 | 86 | 121 | |
15 | 18 | 121 | 274 | |
18 | 21 | 180 | 280 | |
21 | 250 | 350 | ||
3 nápravy |
17 | 31 | 54 | |
17 | 19 | 54 | 111 | |
19 | 21 | 111 | 144 | |
21 | 23 | 144 | 222 | |
23 | 26 | 222 | 245 | |
26 | 27 | 300 | 400 | |
27 | 29 | 400 | 500 | |
29 | 500 | 600 | ||
4 a viac náprav |
25 | 144 | 146 | |
25 | 27 | 146 | 228 | |
27 | 29 | 228 | 362 | |
29 | 32 | 362 | 537 | |
32 | 36 | 450 | 550 | |
36 | 500 | 600 |
Ročné sadzby dane
vozidlo kategórie N3 s kódom druhu karosérie BC alebo BD
Počet náprav | Najväčšia technicky prípustná hmotnosť jazdnej súpravy v tonách |
Ročná sadzba dane v eurách | ||
nad | do (vrátane) | Hnacia(e) náprava(y) so vzduchovým pružením alebo s ekvivalentným zariadením |
Hnacia(e) náprava(y) s inými systémami pruženia |
|
2 nápravy | 29 | 100 | 150 | |
29 | 31 | 120 | 190 | |
31 | 33 | 190 | 320 | |
33 | 38 | 320 | 560 | |
38 | 40 | 370 | 560 | |
40 | 400 | 600 | ||
3 nápravy |
38 | 190 | 320 | |
38 | 40 | 320 | 480 | |
40 | 480 | 780 | ||
2 a 3 nápravy | Neuvedený údaj o najväčšej technicky prípustnej hmotnosti jazdnej súpravy |
400 | 600 |
Ročné sadzby dane
vozidlo kategórie O
Ročná sadzba dane v eurách | |
vozidlo kategórie O1 | 75 |
vozidlo kategórie O2 | 100 |
vozidlo kategórie O3 | 125 |
vozidlo kategórie O4 | 150 |
Informácie vyššie majú len informatívny charakter a boli spracované na základe Finančnej správy a Zákon č. 361/2014 Z. z. Zákona o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Ich autor nezodpovedá za ich presnosť a aktuálnosť.